Dra mig baklänges och kalla mig.. Ja, vad det är nu man säger att man ska kalla någon som är förvånad. Förvånad är jag i alla fall, över det intresse ni visat mina senaste inlägg. Wow, vad er nyfikenhet för kundtjänster med hög kvalitet är stort. Betydligt större än jag trodde. Nu vet jag förstås inte om det är mina texter ni tycker om eller om ämnet faktiskt intresserar. Jag väljer att tro att det är både min ”fantastiska” förmåga att fånga folks uppmärksamhet med ord och allmänintresse för kundtjänst med hög kvalitet som lockar. Ni får gärna tycka till om saken.
Hur som helst. Frågorna har fortsatt strömma in och jag ska alltså fortsätta att svara på dem idag. Om din fråga om kundtjänster och hur hög kvalitet kan garanteras på dessa inte dykt upp – ställ den så försöker jag svara på den till nästa vecka. Vi får se hur långt jag hinner idag också. Jag måste strax kila iväg.
Så, nu åker vi.
Vad är hög kvalitet hos en kundtjänst?
En komplicerad men ändå mycket intressant ställd fråga, om ni frågar mig. Vad är egentligen hög kvalitet i sammanhanget kundtjänster? Det har jag fått fundera över nu och jag landar i följande:
En kundtjänst av hög kvalitet måste ha olika kvaliteter. Det är flummigt men jag ska utveckla vad jag menar med detta. Det räcker alltså inte att ha en egenskap och brist på övriga. Nej, man måste – som kundtjänst som strävar efter att hålla hög kvalitet – leverera på samtliga fronter.
Så, vilka är då dessa fronter? Vilka egenskaper krävs för en kundtjänst med hög kvalitet? Till att börja med och som aldrig ska glömmas måste man nämnda service mind. Det är viktigt att personalen ser till vad kunden vill och strävar efter att hjälpa honom eller henne i alla lägen. En annan aspekt är förstås kunskapen. De måste också veta vad de gör, känna till produkter eller tjänster och företag. Här ligger stort ansvar på företaget självt, att se till att personalen har tillräckligt med kunskap för att kundtjänsten ska klassas som en med hög kvalitet.
Hur länge ska du jobba med service?
Bra fråga som saknar konkret svar. Jag vet faktiskt inte. Det har nu blivit 15 år och det kan mycket väl bli 15 till. Det beror lite på hur jag mår. Jag brukar ta en sak och ett år i sänder när det gäller jobb. Det kommer inte att tummas på.
Några tips till kundtjänster för att garantera hög kvalitet?
Absolut! Läs svaret på den första frågan 😉
Allt gott och på återseende!