Vem vet vad en marknadsanalys kan säga egentligen? Svaret på frågan vilar i den som låter utföra analysen i fråga. Det är nämligen ganska enkelt när det kommer till marknadsanalyser; Finns ett tydligt ställt syfte med dem så kommer resultatet att komma av sig självt.
Jag kan tänka mig att många av er som läser denna text har skrivit en uppsats någon gång? Det är lite samma sak med syftet för en sådan som syftet med en marknadsanalys. Det gäller att vara tydlig. Det gäller att ha ett bra, lagom avsmalnat, mål. En fråga vars svar kan erinra en om hur världen ligger till.
Jag har arbetat med marknadsanalys i en väldig massa år. Jag har till och med jobbat så länge med dem att andra frågar mig om jag kan bistå vid skapandet av dem. De ber mig om tips och om tricks. De ber mig om råd och om funderingar och ber mig till och med att komma på syftet med deras marknadsanalys.
Tro mig: Jag har också varit ung och oerfaren inom marknadsanalys. Jag har också sökt svar hos andra och till och med bett andra människor att göra jobbet åt mig. Det jag nu säger sägs alltså utifrån vetskapen om vad jag själv varit med om: Att be någon annan svara på varför jag ska göra en marknadsanalys är att börja i fel ände. Det kan faktiskt inte bli så mycket mer fel än så. Nej, när man ska utföra en marknadsanalys så är det viktigaste att man ställer sig frågan och besvarar den, helt själv. Vad är det egentligen som jag vill att min analys ska besvara?
I förlängningen innebär det att jag ställer en massa sekundära frågor. Ett sådant exempel, och som är mycket viktigt att svara på i en marknadsanalys, är naturligtvis: Vad har jag för tes? Vad har jag alltså sett eller hört, eller vilka tankar har jag om en speciell sak, som jag skulle vilja bevisa? Det är vad en marknadsanalys kan göra.
Politik är alltid ett bra exempel på syften med vilka människor utför marknadsanalyser. Låt säga att det finns någon som säger att det blåser en vänster- eller en högervåg genom Sverige. Då kan en marknadsanalys visa tydligt huruvida ett sådant uttalande stämmer överens med verkligheten. Det är ganska spännande, eller hur? Det tycker i alla fall jag.
Jag skulle säga att marknadsanalyser av typen Politik tillhör de simplaste och således de minst intressanta. Jag menar, nog för att politik är roligt och intressant – men det finns så mycket mer som en marknadsanalys kan svara på.